Het kan: 1.000 kilometer elektrisch
Van 7 tot en met 10 maart 2020 zijn collega’s Robert Poelman en Jeroen Post samen met klanten op bezoek geweest bij een van onze warmtepompfabrikanten in Oostenrijk, namelijk PicoEnergy in Pinsdorf. En in het kader van ‘nu we er toch zijn’ hebben we ons ook goed vermaakt op de piste van Bramberg am Wildkogel.
We hebben prachtige dagen gehad. Veel gezien, veel geleerd. Over warmtepompen van PicoEnergy, maar ook over elektrisch reizen. Want we hebben de hele reis afgelegd in twee 100% elektrische auto’s.
De reis had geen week later gepland moeten worden. Dan hadden we hem immers waarschijnlijk moeten afblazen vanwege het coronavirus. We waren dus net op tijd en zijn zonder klachten teruggekomen.
Twijfels over elektrisch rijden
Bij Anders Verwarmen lopen we altijd voorop als het gaat om duurzaamheid, maar heel eerlijk: we hadden toch onze twijfels. We hebben immers wel ervaring met elektrisch rijden, maar niet in combinatie met zo’n lange reis van 1.000 kilometer. Laat staan met het laden in het buitenland. En toch hebben we besloten om ervoor te gaan.
De reden is simpel. We hadden enkele opties:
- Vliegen: absoluut niet duurzaam, streep erdoor.
- Treinen: duurt veel te lang en is erg kostbaar.
- Brandstofauto: ook niet duurzaam.
- Elektrisch rijden: dat wordt ‘m!
En dat ging helemaal prima. Het reizen met een elektrische auto is heerlijk. Stil, comfortabel en genoeg vermogen om op de Autobahn lekker door te rijden met snelheden tussen de 130 en 140 kilometer per uur. Destijds mocht dat in Nederland ook nog…
Een Tesla en een Kia
Qua comfort dus niets te klagen. Eigenlijk was er maar één uitdaging: het laden. En die uitdaging was er eigenlijk maar voor één persoon, namelijk Jeroen. Robert reed een Tesla en het netwerk van superchargers van Tesla in Europa is perfect. Bovendien geeft het navigatiesysteem goed en nauwkeurig aan waar geladen moet worden.
Maar Jeroen reed in een Kia. En daarmee kun je niet bij de Tesla superchargers terecht. Je bent afhankelijk van apps om de juiste laadplekken te zoeken. Ook prima, maar het is een stuk minder handig dan een navigatiesysteem met alles erop en eraan.
Elektrisch laden
Dan het laden zelf. Onderweg is een lader van 50 kW of meer een absolute must. En die zijn er. Maar soms is er slechts één op een drukbezochte parkeerplaats. En die is altijd bezet, dus moet je wachten. Of doorrijden naar de volgende parkeerplaats met een laadpunt (met behulp van die app), maar daar heb je vaak hetzelfde probleem. En dat kost allemaal tijd.
De spanning stijgt op zulke momenten. Dat je doorrijdt naar de volgende plek om daar te ontdekken dat de laadpaal er niet meer is. En je dus opnieuw op zoek moet naar een laadpaal en moet hopen dat die er nog wel staat.
Het laden zelf gaat op zich prima. De Tesla laadt supersnel en werkt bij alle Tesla superchargers, de Kia is wat trager maar werkt prima bij de laadpalen met hoger vermogen. Daarnaast is het een mooi moment waarop je even kunt pauzeren met een kop koffie.
Betalen voor het laden
Heb je een lege laadplek gevonden, dan sta je voor de volgende uitdaging; het betalen. Ook hier geldt dat je met een Tesla bij superchargers geen problemen ondervindt. Maar met een ander automerk ben je aangewezen op de tientallen verschillende aanbieders van laadpalen. En daar is niet één laadpas voor.
Dat wisten we van tevoren en dus gingen we met drie laadpassen – en een creditcard, just in case – op pad. Bij iedere laadpaal moet je weer kijken welke pas werkt.
Voor herhaling vatbaar?
Het lijkt nog niet bepaald een goed-nieuwsshow, op deze manier. Maar toch zouden we zo weer instappen om de reis te maken – ook in de Kia. Waarom? Simpelweg vanwege het grote comfort dat elektrisch rijden met zich meebrengt en de rust waarin je een dergelijke reis maakt. Pauzes duren wat langer en even flink doortrappen naar de eindbestemming kan niet. Dat geeft je rust.
Iedere eerste keer is lastig. We hebben ontzettend veel geleerd van deze reis. De volgende keer gaan we (nog) beter voorbereid op pad. Hieronder een aantal tips voor iedereen die met een elektrische auto naar het buitenland gaat.
- Kies altijd een laadplek uit waarvan je weet – je ziet dat in de app – dat er meerdere laadpalen staan. Dat maakt de kans kleiner dat alles bezet is en je moet wachten;
- Kies altijd een laadpaal met een vermogen van 50 kW of meer. Dat voorkomt dat je relatief lang moet wachten tot de auto weer opgeladen is. Pauze is lekker, maar dan niet te lang;
- Kies laadplekken van grote aanbieders. Die hebben laadpalen met goede gebruiksaanwijzingen. Want sommige laadpalen – veelal van kleinere aanbieders – zijn zo ingewikkeld dat je veel tijd nodig hebt om deze aan de praat te krijgen;
- Zorg ervoor dat de auto – wanneer je hem niet gebruikt – op de een of andere manier geladen kan worden. Dan heb je bij vertrek weer een volle accu en hoef je niet of minder te laden onderweg. En dat scheelt tijd;
- Laad de auto op bij een accupercentage van ongeveer 20%. Dat geeft je voldoende actieradius om door te rijden naar een volgend laadpunt mocht je onverhoopt niet kunnen laden;
- Laad de auto onderweg steeds op van ongeveer 20% tot 80%. Dat is een bereik waarop de accu snel opgeladen wordt. Na 80% gaat het trager en dat is alleen interessant als je niet verder hoeft of tijd hebt;
- Zorg voor voldoende verschillende apps op je telefoon (en waar mogelijk die van een medereiziger) en voor voldoende laadpassen. Dan weet je zeker dat je altijd kunt laden;
- Stoppen = stekkeren;
- Probeer de reis te plannen zodat je van tevoren al weet waar je gaat laden en pauzeren. Dat geeft een hoop rust;
- En tot slot, misschien de belangrijkste tip: zet de knop om. Stap uit de haastmodus. Zie het geheel als een reis en niet als een ‘noodzakelijk kwaad’ om op je eindbestemming aan te komen. Geniet van alles wat je onderweg ziet. Dat maakt de reis veel meer ontspannen.
Anders reizen, anders verwarmen
Deze reis met 100% elektrische auto’s kun je zien als een grote analogie met wat wij als Anders Verwarmen dagelijks doen. Deze reis was ‘Anders Reizen’. En dat was in zeker zin een zoektocht, net als ‘Anders Verwarmen’. Een zoektocht naar mogelijkheden. Een zoektocht naar opties. Want de oude manier met brandstofmotoren maakt plaats voor nieuwe manieren met elektromotoren.
En zo is dat ook voor het verwarmen van panden. Van de oude manier met cv-ketels op aardgas stappen we over naar nieuwe manieren zoals biomassaketels en warmtepompen. Energiebronnen wijzigen, systemen wijzigen. Wat kan er wel en wat kan er niet? We zitten met elkaar midden in die transitie.
Onze conclusie? Die is hetzelfde als de conclusie wat betreft deze reis: het kan gewoon. Als we maar willen, dan lukt het. Dus laten we het gewoon doen, daar waar het kan. En het kan vaker dan je denkt.
Het formulier is verlopen